...

“Timing er alt” ved salg af virksomhed

 “Timing er alt”

Salg af virksomhed

Et udpluk fra artikel udgivet af John C. Johnson, IBG Business *) oversat til dansk.

“Det gamle ordsprog om, at “timing er alt” er aldrig mere sandt, end når det kommer til at sælge – eller ikke sælge – en virksomhed.

Som den respekterede fusions- og opkøbslærer, Darrell Arne, bemærker: “ejere sælger sjældent for tidligt, men venter meget ofte for længe.” Han opfandt en simpel sætning om kloge strategiske valg for at sælge en virksomhed som værende “hold og vokse eller sælg og gå.”

Eksempler florerer på ejere, der holdt for længe og tabte. I en alder af 67 forventede en robust ejer at bygge sin elskede virksomhed op i endnu et årti. Over natten satte sygdom ham på intensivafdeling i flere måneder før en alt for tidlig død. Hans livlige selskab mistede sit ror, og dets værdi for hans arvinger faldt brat. Alt for ofte fører begyndelsen af en invaliderende sygdom, såsom demens, til elendighed, da familier og medarbejdere lider både af det progressive fald i ejerens helbred og den langvarige død af store virksomheder.

Ingen virksomhed er heller ikke immun over for uventede og ukontrollerbare markedsudsving. Man behøver ikke se længere end til en større olie/energi priskrise for at se de ofte katastrofale effekter, som eksterne faktorer kan have på engang solide virksomheder. Også snesevis af virksomheder blev “usælgelige for enhver pris”, da nye lånegarantimandater blev pålagt, og opkøbslån tørrede ud fra den ene dag til den anden. Under de forkerte forhold kan værdien af en stor virksomhed falde hurtigt med en frygtelig indvirkning på ejerens nettoformue og ejendom.

En vigtig iværksætterevne er at erkende, hvornår man skal bygge ejerens ejendom ved at holde fast i virksomheden i modsætning til at fange højere værdi ved at sælge. Det rigtige tidspunkt at holde fast i eller afhænde er ikke indlysende, men kloge virksomhedsejere kan hjælpe med at optimere værdien og undgå de værst tænkelige scenarier ved proaktivt at gøre to ting: at tjekke deres helbred og scanne horisonten.

Sundhedstjek

Forsigtige ejere holder nøje øje med deres eget helbred. Tiden til store forretningsbeslutninger er ikke efter at have ventet for længe.

Det er utroligt, hvor mange ellers store virksomhedsejere begår den store fejl.

Erfarne ejere ved, at enhver virksomhed på et tidspunkt uundgåeligt skifter hænder, så de afvejer deres personlige situation som en vigtig overvejelse på det rigtige tidspunkt at sælge deres virksomhed. Fremgang i alderen, helbredsproblemer, aftagende energi, behov for at sikre en likvid ejendom og at reservere tid til at nyde livet efter forretning er nøglefaktorer.

Tidlig anerkendelse og at søge ekspertinput fra fagfolk, der administrerer virksomhedssalg og -overgange, er klogt.

Af mange årsager, af alle successionsmulighederne, er salg af en virksomhed, mens den og ejeren er sunde, oftest det bedste valg til at maksimere ejerens nettoværdi og ejendomsværdi.

 

Horisont scanning

Selv en sund og voksende virksomhed er udsat for at miste meget eller hele sin værdi på grund af skiftende eksterne faktorer.

 

 

Disse andre variabler – ofte uventede og uforudsigelige – gør det vigtigt logisk at overveje, hvad der kan få værdier til at stige eller falde.

En god ejer styrer vækst og rentabilitet, men uventede markedsændringer kan nemt overtrumfe god ledelse og knuse værdien af ​​virksomheden.

Strategisk scanning af forretningshorisonten hjælper en smart ejer med at undgå at blive forblændet i at overveje det bedste tidspunkt at sælge deres virksomhed på. Som med sundhedsscreeninger er opmærksomhed på en håndfuld variable nøglen.

Renter kan for eksempel have stor indflydelse på forretningsværdien. Faldende renter øger forretningsværdien; stigende renter driver værdien ned. Inflationsrater og pengemængde er også kritiske faktorer.

Med rigelige købepenge til rådighed, som i dag, kan værdierne forblive konstante.

Omvendt, hvis nutidens ultralave renter eller inflation skulle stige eller rigelige gælds- og aktiefonde skulle vende tilbage til mere normale niveauer, kunne forretningsværdierne blive drevet meget lavere. Læs mere om “Business Value Drivers” på dette link Business Value Drivers, der identificerer nogle af de vigtigste faktorer, der enten kan øge eller mindske forretningsværdier.

Gode ​​nyheder

Mange ejere er overraskende utilpas med at se ud over deres firma til seriøst at vurdere en strategisk salgsmulighed.

At holde sig inden for denne komfortzone er en alvorlig udeladelse og kan skabe store utilsigtede konsekvenser.

Vi kan ikke nøjagtigt gætte tidspunktet for ændringer i de vigtigste drivkræfter for forretningsværdier.

Ikke desto mindre, for at få maksimal værdi ud af at eje en virksomhed og for dens ejers ejendom, er det vigtigt at kende virkningerne på værdier, der helt sikkert vil følge af forudsigelige ændringer, der vil presse forretningsværdier op eller ned.

Undladelse af at veje disse drivere underminerer en ejers evne til at vælge klogt, når de forsøger at maksimere deres nettoværdi og ejendom.

Heldigvis er der masser af gode nyheder at dele. For enhver virksomhedsejer, der overvejer et salg, er eksperthjælp tilgængelig. Professionelle M&A-mæglere og rådgivere ved, hvordan man vurderer værdien og mulighederne, og vil have arbejdet med snesevis af forretningssucceser. Baseret på erfaring med markedsdynamikken kan M&A-professionelle hjælpe praktisk talt enhver ejer med at navigere ud over deres ubehag for at træffe sunde forretningsbeslutninger om salg. En raffineret M&A-salgsproces leverer topværdier til ejere med den laveste risiko, stress og distraktion.”

Kontakt og mere information

Du kan finde flere artikler om salg af virksomhed her på hjemmesiden, og du er altid velkommen … og naturligvis uforpligtende til at kontakte mig, hvis du går i salgsovervejelser eller har spørgsmål.

*) Uddrag af artikel udgivet af John Johnson, founding partner of leading U.S. M&A broker and advisor firm, IBG Business (www.IBGbusiness.com) og redigeret på dansk af Newstep.

Call Now Button Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.